Wednesday, October 03, 2007

Mijn broodje is gebakken...

De titel is letterlijk op te vatten want vandaag heb ik voor de eerste keer in mijn leven brood gebakken.

Brood is een onderwerp dat nogal eens regelmatig opduikt in de blogs hier in Amerika... en dus nu ook bij ons.

Bij onze Kroatische vrienden Jana en Puschka aten we onlangs superlekker brood, het bleek zelfgebakken. Alain kreeg daar meer en meer interesse in en zo gingen wij verleden week op "leerbezoek" bij hen en werden ingewijd in de kunsten van het brood bakken (zonder mixer, zonder broodmaker... gewoon gekneed met de hand en in ovenvormen in de oven).

Ongelukkig genoeg had Alain geen tijd meer voor zijn vertrek om brood te bakken en dus besloot ik het er vanochtend maar eens op te wagen (na nog een extra huisbezoekje aan bakker Puschka gisteren) en voila... ik mag met fierheid zeggen dat ik in mijn opzet ben geslaagd.

Het oogde goed toen het de oven uitkwam en ondertussen kan ik ook zeggen dat het lekker smaakt, want ik heb net een nog lichtjes ovenwarm boterhammetje achter de kiezen.

Voortaan zal hier dus meestal nog zelfgebakken brood op tafel komen en geen "brol" meer die je hier in de winkels koopt. Ook zal ik dus wat minder frequent naar Alpine Village moeten rijden.

En als bonus: Het zal ook een stuk goedkoper zijn, want een brood kost hier toch al gauw tussen de 3 en 4 dollar en dan spreek ik nog niet over de lekkere broden die je bij Panera of le Pain Quotidien hier kan kopen.

En om dus af te sluiten zoals ik begon: "Mijn broodje is dus gebakken!"




4 comments:

saskia said...

proficiat

ik ben niet echt handig in het bakken. En k had een probleem om het te laten rijzen. Ik mis een oude gewone radiator :)

Langs de andere kant mis ik geduld, precisie en een goed bakboek. Want sommige van de recepten die je online vindt, zijn gedoemd om te mislukken.

kristine@BackinBelgium said...

Saskia, als je ons recept eens wil uitproberen... ik kan het wel eens op mail zetten als je wil.

Anonymous said...

Dat hebt ge goed gedaan! Herrinert ge nog dat nonkel dirk vroeger ook zo'n lekker brood kon bakken en hij deed dat ook altijd losjes uit de hand.Vooral zijn rozijnenbrood met honing in was ongelooflijk lekker.En eigenlijk is dat niet eens zo moeilijk als ge maar geduld en gevoel hebt voor het maken van je deeg. Ik weet niet hoe dikwijls jij kneed maar wij hadden de beste resultaten met 2 keer kneden en 2 keer laten rijzen. Allez doe zo verder zou ik zeggen en probeer nog eens andere mengsels (verschillende bloemsoorten bij elkaar)

Anonymous said...

ziet er echt smakelijk uit! Doe zo verder ook als je terug bent in BE. Die recept will ik hebbern.
Stuur je door nr mij per email? Ook je skype adres?