Friday, January 12, 2007

6 maanden LA - pro & contra

Vandaag, de dag dat mijn ouders terug zullen vertrekken naar België, zijn wij hier exact 6 maanden.
Misschien een goed moment om de goede en minder goede dingen van deze verhuis eens op een rijtje te zetten.

Laat ons beginnen met de "contra", zodat we deze post op een positieve noot kunnen eindigen. Ik heb gewoon alles ondereen gezet... dus... niet prioritair gerangschikt!


  • Emotioneel: het gemis van ouders, familie, vrienden, collega's.
  • De administratieve rompslomp van het begin en de bijhorende frustraties.
  • Het "sorry" dat veel te snel klaarstaat bij de Amerikanen en wat dan soms ongelooflijke blunders zou moeten goedmaken (daar hebben we het nog altijd heel moeilijk mee).
  • Het ontbreken van cafeetjes met een terraske (zoals op de Grote Markt van Antwerpen).
  • Het niet kunnen vinden van leuke kledij (tenzij ge u blauw wilt betalen aan merkkledij; maar die is dan ook precies nog aan de Amerikaanse markt aangepast)... buiten een Zara en Mango heb ik hier nog niets "Europees getint" kunnen vinden. Misschien moet ik maar eens met Mexx contact opnemen dat het hoog dringend wordt dat ze hier in LA een filiaal starten (zoals in New York!).
  • Het moeilijk vinden van goed vast en lekker brood tegen een betaalbare prijs (hoewel ik nu een plaats heb gevonden op een goed half uur rijden van ons, waar ze Duitse broden verkopen, zou het toch handig zijn indien ik dit gewoon in de supermarkt om de hoek kon vinden).
  • Tot hiertoe de nog niet gevonden américain préparé en dan meer bepaald een martino.
  • De dure Belgische chocolade (maar daar heb ik persoonlijk niet echt zo'n behoefte aan én we hebben ook nog niet echt lang zonder gezeten vermits mijn ouders zelf hebben meegebracht en ook al met eerder bezoek hadden meegegeven).
  • Het ontbreken aan goede moderne muziek op de radio (want hier worden precies alleen maar "oude" hits gedraaid).
  • Gemis van het comfort van mijn mooie huis in Elewijt (vooral de keuken).
  • Het overaanbod aan reclame op tv. Niet te doen!

En dan de "pro"...

  • De vriendelijkheid van de meeste mensen.
  • De betrokkenheid van de leraars en de directeur bij hun leerlingen en de school in het algemeen.
  • Het goede weer (uiteraard!).
  • De openingsuren van de supermarkten én de goede service die ze er verlenen: je boodschappen inladen aan de kassa, meegaan tot aan je auto om alles in de koffer te leggen (indien je dit laatste vraagt)... daar kunnen ze in de Delhaize, Carrefour of welk warenhuis dan ook in België nog iets van leren. Want deze service maakt dat je niet gejaagd alles in zakken moet stoppen en betalen en niet de tijd krijgt om je wisselgeld in je portemonnee te steken, zoals ik het me nog levendig kan herinneren van in België.
  • Het gemak waarmee wildvreemde mensen je hier aanspreken en ook ik die mensen kan aanspreken zonder een "Bemoei je eens met je eigen zaken" naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.
  • Het leven zonder de stress van het werk.
  • Het meer tijd hebben voor mijn man en mijn dochter.
  • Het kunnen beoefenen van meer sport, zonder dat "raprap" te moeten doen na een dag werken.
  • De nieuwe vrienden die ik hier heb gemaakt en die ik ook erg ga missen als we hier terug zullen vertrekken (jaja, dat weet ik nu al).
  • De multiculturaliteit van LA en het kunnen spreken van alle talen die ik heb geleerd.

Hoogstwaarschijnlijk kan zowel in het lijstje contra als pro nog wat aangevuld worden, maar ik denk dat dit toch zowat de belangrijkste dingen zijn.

Als ik eerlijk moet toegeven, heb ik (gelukkig) nog niet veel dieptepunten hier gekend en me meestal wel gelukkig gevoeld... en ik durf te zeggen dat dat voor de rest van het gezin ook zo is.

Vanavond zal er een dieptepuntje bijkomen hoogstwaarschijnlijk omdat het wel raar zal doen mijn ouders terug te zien vertrekken na 5 weken bezoek.

Maar ach, dan gaan we terug over op het "oude ritme"... de chat op MSN en beginnen we stillekesaan af te tellen naar onze terugkeer naar België. Die is voor Axelle en mezelf gepland op 22 juni, aankomst in Zaventem op 23 juni. We zullen dan maar een "bezoekschema" opstellen en een "playdate"lijstje voor Axelle. Want voor we het weten zullen onze bijna 3 weken ook snel om zijn.

3 comments:

@nn said...

Mooi overzichtje!
Wij zijn hier dit weekend 2 jaar, zonder een stap terug in Belgie te hebben gezet en zonder mijn ouders te hebben gezien. Ondertussen hebben we ons eigen huis gekocht en is mijn schoonvader overleden.

-Dat "sorry" doen wij ook al en zelf heb ik er mij nooit aan geergerd, ik vind het alleen maar positief dat je dat hier rapper zonder schroom kunt doen. In Belgie zoeken de mensen er al direct iets negatiefs achter.
-Administratie, daar wordt je ook weer aan gewend, zeker na de aankoop van ons huis kan ons niets erger meer overkomen. (denk en hoop ik)
-Leuke kledij: het probleem is dat je nog wil aanhouden aan je vroeger keuzes, ik denk dat ik me daar ondertussen al aan heb aangepast, ik zou nu zeker geen mexx meer kopen, ook al was ik vroeger ook grote fan. Wij schuimen de sprort en dan vooral de surfwinkels af en daar vinden wij heel toffe dingen, en betaalbaar.
-americain prepare maken wij(Bert) zelf, super gemakkelijk.
-brood: ik heb een Harvest Bread op 5 min. rijden, zoek het eens op internet, ze hebben verschillende filialen, het meel wordt vers gemalen en het brood bereidt zonder bewaarmiddelen of smaakversterkers en alle andere slechte troep.
-reklame: gooi die televisieaansluiting buiten, wij hebben het ook niet, enkel dvd's via Netflix, veel goedkoper en je bekijkt wat je wil zien, zonder reklame.

'k Zal nu maar stoppen of mij commentaartje is evenlang als jou post!

Wens je ouders een goede heenreis.
Voor jullie zelf: voorzie wat opvulactiviteiten dit weekend anders zou die leegte wel eens hard kunnen aankomen. (na bezoek hebben de kinderen altijd het hardst heimwee)

Anonymous said...

ann isginder wel naartoe gegaan in het gedacht dat ze niet terugkeert naar België en gij zijt naar ginder gegaan in volle overtuiging dat het maar voor 2jaar is. Ik denk dat ge dan ook minder geneigd zijt om je 100% aan te passen, alhoewel dat ik vind dat gij dat ongelooflijk goed doet. Wat eten en kleding betreft is dat wel iets anders denk ik; jij en ook je tantes zijn toch wel veel bezig met kleding en ook met eten. Wij zoeken nogal naar niet gewone dingen en dan komen we makkelijk bij onze favoriete merken terecht (ook wat voeding betreft). Maar als ge in verlof komt zal dat snel goedgemaakt worden

Lullaby said...

Hey Kristine,

Ik ben hier een beetje laat mee maar ik ben ook nog altijd een absolute MEXX fan, mijn kast zit er ook van vol en daarnaast mis ik ook mijn anderen merken. Anders moet je eens op 3th street komen rondneuzen, kleinere winkeltjes met echt leuke spullen en niet onbetaalbaar duur. Ook leuke gadget winkeltjes enz voor leuke cadeautjes. Ook mainstreet in Santa Monica heeft een aantal leuke aparte winkeltjes en Montana in Santa Monica maar dat is wat duurder. 3th strees is vlak bij het Beverly Center en rodeo drive als je zot bent van kleren moet je daar toch al geweest zijn? Daarnaast heeft Banana Republic soms nog iets dat Mexx achtig neigt te zijn. Verder vind ik persoonlijk de afstanden een killer en de vervuiling van de lucht als ik fiets of stap heb ik altijd enorme keelpijn van de vuile smog die ik in mijn longen pomp. En een ander groot nadeel is de prijs van tickets naar hier, vrienden op bezoek krijgen zou super zijn. Maar al bij al ben ik hier wel nog graag, de stad is meer dan groot genoeg mijn dagelijkse nieuwsgierigheid het hoofd te bieden.

See you!