Wednesday, November 28, 2007

Naar de tandarts

Gisteren hier voor de allereerste keer naar de tandarts. We hadden een "familiebezoek" gepland. Om 3pm gingen we binnen, om 5 pm kwamen we "eindelijk" buiten!
Met een kostenplaatje om "U" tegen te zeggen.
Axelle de gelukkigste van alledrie: 1 gaatje te vullen in een melktandje.
Op haar "grote tanden" die al doorstaan, gaan ze een coating leggen, omdat haar tanden redelijk diepe groeven hebben en de tandarts van mening is dat ze anders snel gaatjes zou kunnen hebben. Doen dus maar! Blijkbaar is dat pijnloos en makkelijk.

Wat mezelf betreft, 2 kleine nieuwe gaatjes (is niet veel gezien ik de laatste 15 jaar GEEN gaatjes heb gehad en dus nooit nieuwe vullingen heb moeten krijgen) en 2 oude vullingen die moeten vervangen worden omdat ze er slecht aan toe zouden zijn. (en dat zou ook wel kunnen want die zijn volgens mij meer dan 20 jaar oud!)
Maar... dat is nu net wat het kostenplaatje gaat worden. Die ene vulling is nu al erg groot en zal niet opnieuw kunnen gevuld worden. Dat wordt dus een kroon.
Gelukkig wordt de helft van de kosten door de verzekering gedragen en hebben we hier een goede "dental insurance" afgesloten.

Alain die kreeg ook te horen dat hij nog een aantal keren moet teruggaan. En zijn kostenplaatje is ook "niet mis".

De tandarts, da's voor mij eigenlijk een nachtmerrie! Ik ga véél véél liever naar de gynecoloog. Echt waar. Maar mijn mond, mijn tanden... Gewoon al de boor moeten horen (terwijl ze aan een ander bezig zijn)...... BRRRRR. Ik krijg er kippevel van!
Gelukkig heb ik goede tanden en is er meestal niet te veel werk. OEF.

De tandarts hier lijkt me wel betrouwbaar. Want eigenlijk ging ik binnen voor een opinie over een eventueel te plaatsen implantaat of een "brug". Dat werd me namelijk al in België door 2 verschillende tandartsen aanbevolen omdat anders mijn bovenste tanden zouden kunnen "verzakken". Volgens de tandarts hier is het echter totaal overbodig, tenzij het "gat" me zou storen. Maar neen... want ik leef er al zeker 15 jaar mee! Niet nodig dus omdat de bovenste tanden voldoende gedragen worden door de overige tanden onderaan. En ik gelukkig natuurlijk!

Daarom trek ik ook niet echt in twijfel dat de overige voorgestelde zaken moeten gebeuren en dat het niet gewoon "geldgewin" is.

Er staan me dus enkele "onaangename" momenten te wachten.... JAKKES! I just hate it!

1 comment:

Anonymous said...

wij zijn sinds we hier zijn al 2 keer met Matisse naar de tandarts geweest voor gaatjes in melktandjes. En dan heeft die tandarts er ze gewoon uit getrokken.
En zo is het probleem met de gaatjes ook opgelost, zal die gedacht hebben.
Iets om naar uit te kijken, niet?
Haha...Groetjes Nele