Thursday, February 22, 2007

Naar de dermatoloog

Juist ja, mijn allereerste doktersbezoek hier in Amerika was er eentje aan de dermatoloog.
Jaarlijks laat ik namelijk (zoals het hoort) mijn hele lichaam checken op "niet-juist-ogende-geboortevlekjes".
Het werd stilletjesaan tijd om dat weer eens te doen, dus kozen we in het lijstje van de verzekering een dermatologe uit en maakten een afspraak.
Eerste vraag die men je stelt als je een afspraak wil: "Hebt u een verzekering?"
Niet... "wat is uw naam", "wat is er aan de hand", "is het volgens u dringend".... neen: "kan u wel betalen..." Ik moet zeggen dat dat toch wel een beetje "raar" overkomt als je het niet gewoon bent. Om heel eerlijk te zijn, was dit bezoek van vandaag mijn tweede afspraak... Voor vandaag werden al deze vragen dus niet meer gesteld omdat men ondertussen al netjes een copie van mijn verzekeringskaartje in mijn dossier had gestopt en men dus wist dat de verzekering de kosten netjes zal ophoesten.
Vandaag had ik dus een tweede afspraak om een vlekje te laten verwijderen. De dermatologe vond vorige keer dat het er niet echt mooi uitzag, niets verontrustend... maar misschien toch maar beter op zeker spelen en verwijderen. Eerlijk gezegd, heb ik het liever ook zo.
Wat ik moet zeggen, is dat men hier zéér efficiënt werkt in dokterspraktijken. Er werkt veel volk, maar het gaat dan ook erg snel. Ik was op nog geen 20 minuten in en uit: vlekje verwijderd met een klein apparaatje dat ik nog nooit gezien had in België maar dat supersnel het vlekje in 1x verwijderd (dus geen gestuntel met een mesje) en een mooi rond wondje achterlaat, draadjes erin, wondje verzorgd, plakkertje erop... en weer een afspraak rijker omdat de draadjes uiteraard moeten worden verwijderd.
Ik weet niet of er een "medische reden" was om deze draadjes te gebruiken en niet diegene die vanzelf verdwijnen... volgens mijn gevoel was het eerder van: "Kom nog maar eens terug, de verzekering zal toch betalen." Zonder verzekering zou dit doktersbezoek mij 150 dollar kosten. Kun je het je voorstellen? Neen, hoogstwaarschijnlijk niet!
Medische kosten liggen hier erg hoog en ik vraag me hier dan ook heel dikwijls af hoe al die dakloze mensen moeten worden verzorgd, want zonder verzekering kom je er gewoon niet in, tenzij je cash kan voorleggen natuurlijk.
Ook moet je de eerste keer een hele waslijst invullen en moest ik elke keer een papier ondertekenen waarin ik bevestig dat ik toestemming geef om te doen wat er moet gebeuren, dat ik hen niet aansprakelijk ga houden indien er wat foutloopt, enz enz... Een hele papierwinkel dus voor je kan geholpen worden. Teken je dit niet, dan beginnen ze er gewoonweg niet aan.

Nu mag ik enkele dagen niet zwemmen en ook de jacuzzi is uitgesloten... maar gelukkig heb ik wat dat betreft een goede periode uitgekozen, want laat het nou net vandaag een regenachtige dag zijn met lagere temperaturen.

4 comments:

@nn said...

Er zijn heel veel mensen zonder ziekteverzekering en niet alleen armen of daklozen. Ik ken persoonlijk mensen die er geen hebben en je zou het er niet aan zeggen, het is zeker niet uitzonderlijk. Die nemen gewoon het risico. Maar er zijn idd heel veel mensen die zich geen ziekteverzekering kunnen veroorloven, neem maar al die laagbetaalde jobs zoals in Walmart en Target, de poetsvrouwen, de tuinmannen, en zo kan je een boekje volschrijven. Die betalen cash bij een doktersbezoek, meestal op een urgent care dienst of de spoed in het hospitaal.
Wij vergeten soms hoeveel geluk wij wel hebben.

kastelke said...

Kristine, jouw bericht trekt me nu écht over de streep: ik heb zelf ook een aantal geboortevlekjes op m'n romp, en soms stel je je dan wel eens de vraag of dat allemaal wel ok is. Ik zal hier eens rap een afspraak maken met de dermatoloog, met de vraag mij ook een grondige checkup te geven. Nu mijn gezinsleden ook nog overtuigen...

Anonymous said...

Ik heb ook al eens iets laten wegnemen en dat gebeurde met een soort van kurketrekkertje (niet dat het er zo uitziet, maar het werkt op dezelfde manier) en de draadjes moesten er achteral ook nog uitgedaan worden. Wij laten dat dan bij de huisdokter doen maar dat zal ginder moeilijker zijn omwille van al die paperassen. 't Is dus niks abnormaals. Wordt dat ook nog onderzocht op maligne kenmerken of niet?
Kusjes en tot hoors
Tante chris

kristine@BackinBelgium said...

Ja hoor tanteke, mijn stukske vel wordt ook naar het labo gestuurd. Geen zorgen dus. En wat jij beschrijft, wel ik denk dat het hetzelfde toestelletje is dat ze hier hebben gebruikt!