Monday, November 27, 2006

Belgische kaastaart op z'n Amerikaans

Op andere blogs konden we al eens recepten lezen, wel vandaag zal ik mijn kaastaartrecept even bloggen... en dit op verzoek. Dit recept is een recept dat ik van Liliane kreeg. Liliane is een collega in België bij Tractebel. Dus Liliane, nu wordt je recept "wereldwijd" bekend!

De sour cream die ik gebruik, was een ideetje van Alain. Oorspronkelijk had ik het hier gemaakt met Philadelphia kaas, maar dat was énorm zwaar om te eten! Alain, mijn plattekaasboer, vond dat de sour cream het dichtst aansloot bij de platte kaas die we in België kennen en eten, vandaar... Dus mede dankzij mijn ventje, kan ik hier kaastaart bakken!

Hier gaan we dan (tussen haakjes zet ik telkens wat ik hier in Amerika gebruik):

Benodigdheden:
1/2 kg platte kaas volle Danone (Lucerne light sour cream 454gr)
1/2 kg platte kaas mager Danone (idem)
4 eieren
200 gr suiker (witte fijne)
1 zakje vanillesuiker (hier gebruik ik "Pure vanilla powder", die ik gekocht heb in een kookwinkel in Pasadena, maar er is ook zo'n zaak in Santa Monica heb ik al gezien)
2 soeplepels rijstgriesmeel (hier gebruik ik Tapioca)
1 zakje vanillepudding (hier gebruik id de Jell-O vanille Cook & Serve)
200 gram margarine
1/2 zakje gistpoeder (ik doe hier een klein beetje meer gist in omdat de kaas niet zo "vast" is als in België en gebruik hier volgend merk: Carol Stevens Quick Rise yeast)

Bereiding:
Meng suiker en margarine
Voeg eieren toe (wit en geel) en mix
Voeg vanillesuiker en pudding toe en mix
Voeg rijstgriesmeel toe en mix
Voeg de gist toe en mix
Voeg de platte kaas toe en mix

Smeer de ronde (spring)bakvorm in met boter en giet het mengsel erin
Verwarm je oven op 200°C en zet de vorm in de oven
Bak ongeveer 1 uur (wanneer de taart bruin ziet, is de taart klaar)
Haal uit de oven, laat afkoelen en zet dan nog 1 nacht in de ijskast

Smakelijk!

8 comments:

@nn said...

Bedankt, zal ik eens uitproberen.

saskia said...

Zou je dit ook met Mascarpone kunnen maken? Want is dat niet gewoon Italiaanse platte kaas? Ik vermoed dat Ricotta weer te zwaar gaat zijn?

Anonymous said...

Hey aan alle kokende huisvrouwen, ik maak hem ook met een vervangmiddel uit Whole Foods, ook iets plattekaas achtig maar wat het juist is weet ik niet... Ik doe dit met een speculaasbodem die uiteraard met geimporteerde speculoos wordt gemaakt, zeer lekker ook. Ik zal dat recept ooit eens posten, weet niet onmiddellijk terug te vinden want het was een mengeling van een aantal recepten op het internet. En Saskia, go for it en laat ons weten wat het doet!

Smokelijk!

kristine@BackinBelgium said...

@Saskia: ik zou het niet proberen met Mascarpone, vermits de "consistentie" ervan vergelijkbaar is met die van de Philadelphia... en ik garandeer je: het was wel lekker van smaak, maar niet te eten... ZO ZWAAR!
@Hilde: Oh ja aub... bezorg dat recept. Ik heb hier net de lekkere Bastognespeculaas van Lu in de rayons ontdekt bij VONS. Ons Axelle smult ervan dat het een lieve lust is (en eh... wij ook zenne).
@Ann: succes met het bakken en weet me te zeggen wat je ervan vond

saskia said...

Yep Vons heeft een groot assortiment LU koekjes. Ik heb er al eens een hoop gekocht. Dus geniet maar verder van de speculaas en ik zal nooit proberen een kaastaart met Mascarpone te maken :) (ik heb trouwens nog nooit een kaastaart gemaakt, want pieter eet geen kaas :))

kristine@BackinBelgium said...

@Saskia: gebruik de mascarpone voor een lekkere tiramisu! Dat heb ik met Thanksgiving ook gemaakt... maar ja, zelfde probleem: kaas! Misschien moet ik je gewoon maar eens een stuk bezorgen als ik er nog eens maak hé!

saskia said...

Voor de koffie dates :)

Ik heb momenteel een beetje druk (= over week examens). Nadien ben ik weer vaker in LA en heb ik het ook wat rustiger. Maar dan heb jij waarschijnlijk al weer bezoek. Tijd vliegt gewoon.

Anonymous said...

Hallo,

Ik ben Gert en heb een probleempje, misschien kan jij me wel eens helpen.
Ik ben al een aantal jaren op zoek naar een typisch amerikaans recept. Het probleem is dat ik niet de juiste benaming heb. Dus ga ik proberen om het te beschrijven. Het is een soort van gelatine-achtige pudding, veelal zie je ze in felle kleurtjes, groen, rood, geel, oranje, .... een soort van trilpudding. Het heeft een fruitsmaak en het is doorzichtig. Hopelijk weet je aan deze beschrijving wat ik bedoel en zoja, kan je me soms het recept doorsturen om het zelf eens klaar te maken. Groetjes vanuit België en hopelijk tot mails!!!

gert.marginet[at]gmail.com

P.S. vervang [at] door @, dit om spam robots te misleiden.