Wednesday, August 09, 2006

Exact 1 maand in Marina del Rey

Bij het turen naar de bootjes die in de avondzon door het kanaal varen voorbij ons flatje, overvalt me ineens een gevoel van heimwee... Het een heeft niets met het ander te maken, want in Elewijt komen geen boten door mijn tuin gevaren, hoogstens een paar duiven van buurman Monty die als laagvliegers de duiventil binnenvliegen...
Het is niet allesoverheersend, er komen geen tranen bij te pas... maar zo'n onbestemd gevoel dat je moeilijk kan plaatsen. Raar!
Axelle heeft de afgelopen week haar ups & downs al gehad. Mist heel erg Dieter en Lore van de vriendjes, maar ja, we wisten dat dit ging komen. Proberen dus alles duidelijk uit te leggen: het hoe en waarom... ook de positieve kant van de dingen. Want, daar ben ik van overtuigd: er zit hier ook veel positiefs aan aan deze ervaring. En niet alleen voor Axelle, die binnen dit en korte tijd perfect Engels gaat spreken, om nog maar te zwijgen van het multiculturele aspect... maar ook voor mezelf. Om maar een voorbeeld te geven: Ik heb hier vandaag niet alleen Nederlands gesproken met Martine (de Nederlandse mevrouw), maar ook Duits met Monica (een vrouw uit München), Frans met Camille (een mevrouw uit Aix en Provence) en Engels met de Amerikaanse dames. Mocht ik nu ook nog de mama van Axelle's vriendinnetje, Alexandra, ontmoet hebben, dan had ik het rijtje nog kunnen vervolledigen met Spaans (want haar ouders spreken beiden Spaans).
Multicultereler dan dit kan dus niet! Dit is een ervaring die je echt rijker maakt! Zoveel is zeker.

Maar toch, als ik dan hoor dat het met mijn buurvrouw haar mama niet de goede kant opgaat, dan zou ik er graag voor haar zijn om haar te steunen... en laat dat nou net niet kunnen omdat ik een beetje te ver weg gelogeerd ben. 't Zijn allemaal zo van die kleine dingetjes... het feit ook van mekaar wel te zien op de webcam maar eens niet elkaar te kunnen vastpakken of eens te kunnen "binnenspringen" voor een "jatje koffe mé of zonder koekske"... eens naar je ouders te kunnen rijden, zomaar zonder reden...

'k Maak me geen illusies... avonden als deze zullen er zeker nog volgen. 't Zou hoogstwaarschijnlijk abnormaal zijn moesten deze gevoelens er niet bij komen... want dan zou dat betekenen dat iedereen ginderachter me koud laat.
'k Zal me hier eens een goed glaasje wijn inschenken en mijn ventje is aanmanen dat hij moet stoppen met werken (want hij is nog een presentatie aan het voorbereiden op zijn pc)... en dan voel ik me zeker weer een stuk beter.
Morgen ga ik weer eens wat rondtoeren met mijn Fordje samen met ons pruts, schijnt de zon weer (ze geven 26°) en is het leven hoogstwaarschijnlijk weer "beautiful"...

8 comments:

Anonymous said...

Kristientje
na het lezen van deze tekst kan ik dat heel goed begrijpen. Bij mij zou dat zo lang niet duren want na 2 weken verlof verlang ik al naar huis. Denk er nu maar aan dat het hier bij ons weer slecht weer is (18°c of minder en gisteren toch weeral de ganse dag regen, vandaag misschien iets minder). Maar het feit dat ge ginder zoveel nieuwe dingen doet en leert is natuurlijk de tegenhanger hé. Ik vertrek morgen voor 1week op verlof dus dan kan ik je geen mailtjes sturen maar daarna zal ik weer trouw je leven ginder opvolgen en iets terus schrijven zodat je niet helemaal weg bent van ons familietje.
Kusjes
tante chris

marijke said...

I know the feeling... De afgelopen dagen hebben Dave en ik het ook moeilijk gehad. Soms wandel ik door de stad en denk ik ineens "toch wel heel surreeel dat ik hier in San Francisco rondwandel, hoe ben ik hier toch terecht gekomen?". En andere dagen valt alles op zijn plaats, en geniet ik echt van deze fantastische stad.
Marijke

Anonymous said...

Hallo Christine,
Begrijp je gevoelens volkomen.
Ik mis het zomaar binnenspringen bij mijn familieleden ook.. Maar grijp naar de telefoon (is niet hetzelfde maar helpt wel), je mag emotioneel zijn. Probeer je bezig te houden als je het moeilijk hebt, maakt het voor mij draagelijker... Een dikke knuffel van Emma , John Amber & Elliot Stuur me jouw tel no per email

Anonymous said...

Amber mist Axelle en geeft haar een dikke knuffel, en kijkt veel naar je fotos

kristine@BackinBelgium said...

@Amber: ook hier mist Axelle jou... dikke kus en wij kijken veel naar de foto's!

Anonymous said...

dag schatjes,dieter mist axelle;
verveeld zich en kan niet meer door de tuin lopen om te komen spelen.dikke kussen xxxxxxxxxxxx

Anonymous said...

goh ik mis kristine.
ik was het zo gewoon om een babbelke te doen als ik naar ons ma(rosette) ging.
ik kijk nog steeds achter in de tuin maar helaas ze is er niet.groetjes mira xxxxxxxx

kristine@BackinBelgium said...

Wel Mira en Dieter: dat missen wij hier ook hoor... hopelijk kunnen jullie op bezoek hier komen. Ons deur staat alleszins open.