Tuesday, August 01, 2006

Verzekeringen

Zoals Ann, de vrouw met ervaring hier in Californië, het zeer terecht opmerkt in haar comment op mijn post van 31/7, is het niet zo evident hier aan een verzekering te komen als je geen Californian driver's licence hebt. Ik heb dus uren aan de telefoon gehangen en heb nu 2 mogelijke opties: ofwel wachten we tot we ons rijbewijs hebben en betalen we wat minder (maar toch nog altijd meer dan geld genoeg in vergelijking met autoverzekeringen in België), ofwel nemen we een dure autoverzekering die wel "aliens" (want dat zijn we hier) wil verzekeren.
We zijn er nog niet uit. Hebben daarnet nog wat "online" geoefend voor ons theoretisch rijexamen... en zien wel of we ja dan neen slagen. Het is alleszins het proberen waard om er snel voor te gaan.
En Saskia, voorzie maar genoeg geld voor alles, 't is nodig! Voorzie ook maar een goede portie "geduld" om niet over de rooie te gaan van die hele papiermolen waar je willens nillens doormoet.
Jullie horen nog van ons!

4 comments:

kastelke said...

Je kan ook een tussenweg nemen: nu de dure verzekering voor vreemdelingen, en eenmaal je je rijbewijs gehaald hebt, vraag je een herziening aan.

kristine@BackinBelgium said...

@Kastelke: Dat is inderdaad de optie die we hoogstwaarschijnlijk zullen moeten nemen omdat je niet op 1-2-3 een rijbewijs hebt hier... wel eerst nahoren of het kan. Want wat soms heel eenvoudig lijkt, is hier absoluut niet haalbaar!

Anonymous said...

Hallo,

Wij wonen al 2 jaar in Illinois, maar ik herinner me nog goed die eerste frustrerende periode. Alles moest volgens de regels verlopen, de beruchte 'red tape'. Steeds werd er ter verontschuldiging ook aangehaald hoeveel strenger alles verloopt nu sedert 9/11. Maar het behalen van mijn rijbewijs verliep eigenlijk wel heel vlot : theoretisch en practisch en het meekrijgen van het rijbewijs allemaal op 1 namiddag.
In ieder geval wens ik jullie nog veel succes. Hopelijk krijgen jullie alles vlug in orde.
Ann B

@nn said...

Met voor alles en niets altijd die enorme administratieve papiermolen doorworstelen, daar had ik het in het begin erg moeilijk mee, we zijn dat in Belgie niet meer gewoon. Na een tijdje went het wel.

Inderdaad, je bent hier 'alien' of vreemdeling, je wordt argwanend aangekeken.
Het meeste voelde ik dit nog als mijn kinderen andere kinderen uitnodigden om te komen spelen, dan kreeg is steevast van iedereen telkens een telefoontje om te horen wie we waren. Ook wilden de ouders binnenkomen en ons eerst leren kennen, ik voelde dat we op waardigheid werden gescand, nu is dat over.