Thursday, July 20, 2006

Gesetteld geraken en wennen aan je nieuwe omgeving

't Is niet altijd even eenvoudig, soms ronduit frustrerend, want alles is hier toch zo vreselijk "tot op de letter" qua administratie. Dat zal wellicht elders ook wel zo zijn, maar in je eigen land wordt je er misschien minder met geconfronteerd!
Al dagen (wat zeg ik, Alain is daar in juni ook al met bezig geweest) proberen wij onze huur te laten domiciliëren... wat een moeilijke bevalling!
En om nog maar een voorbeeld te geven: zolang ik geen social security nummer heb, kan ik geen bankkaart op de rekening van notabene mijn eigen man krijgen! (hier zit ik dan zonder munitie!)
Tuurlijk heb ik wel cash geld, maar, als je gewoon bent van je eigen kaarten op zak te hebben, voelt dit toch maar onwennig aan. (of ben ik nu aan het muggenziften?)
Ondertussen heb ik wel mijn brood zonder suiker gevonden... en 't is nog lekker ook. 'k Heb keuze uit gewoon bruin brood of bruin brood met sesamzaadjes... njam njam. Voor Axelle heb ik wit brood gevonden met slechts 1 gr suiker. Niet slecht als je weet dat veel van de broden hier 4 à 5 gr bevatten. Lekkere kazen zoals St Albray, Brie heb ik ook al in mijn ijskast liggen, een flesje San Pelligrino, een potje Bonne Maman confituur... niets van dat alles echt goedkoop, maar het is wel fijn dat je hier en daar iets tegenkomt dat je kent. En een wit Californisch wijntje dat ook in de Colruyt wordt verkocht maar hier wel goedkoper is natuurlijk (oef!).
Het grappige is wel dat als je in België je wekelijkse boodschappenronde hebt afgerond er nauwelijks nog plaats overblijft in je koelkast. Hier heb ik het gevoel dat ik niets gekocht heb, want hoewel onze ijskast naar Amerikaanse normen "a small one" is, is ze toch een pak groter dan diegene die wij in Elewijt hadden.
Provencaalse kruiden ben ik hier nog niet tegengekomen, hoewel ik al heel erg gezocht heb... spijtig voor mijn spaghettisaus die het nu met andere kruiden moet stellen (maar volgens Alain en Axelle ook best lekker is). Ik vind de kruiden hier ook duurder dan bij ons in België... maar ik denk dat gewoon alles hier duurder is! Ofwel heb ik geheugenverlies en ben ik vergeten dat in België de prijzen vergelijkbaar zijn?!
En dan... de kuisafdeling: nergens een zeemvel te bespeuren! Wie ons eerst komt bezoeken, weet dus alvast welk "cadeautje" hij/zij kan meebrengen. Probeer maar eens de spiegels in je badkamer mooi te kuisen zonder je zeemvel bij de hand! Gisteren heb ik het appartement aan een kuisronde onderworpen. Achteraf was ik niet echt blij: de spiegels leken nog meer vuil dan ze waren voor ik eraan begon. Vandaag dus opnieuw de spons bij de hand genomen en het weer geprobeerd, ditmaal alleen met het aftrekkertje. Het is al iets beter, maar met een zeemvel zou het perfect zijn geweest.
In de winkel stelden we de vraag aan een voorbijgangster die ons zei dat de vensters opgepoetst worden met keukenrol... (dat is dus wat ik met mijn spiegel probeerde en oh wee wat een "miserabel" resultaat).
Maar ik geef de moed niet op: morgen waag ik me aan de vensters... (aiai)
Tot blogs!

2 comments:

@nn said...

Ok, les 1 uit het Amerikaanse huishouden:
-Een bankkaart oftewel debit-kaart en ook een bijhorende visa-kaart op de rekening van je echtgenoot, kan je wel verkrijgen zonder social security nr., vb.: mezelf. Hoe we dit gedaan kregen, weet ik niet.
-Kuisen doe je niet met spons en zeemvel, maar met van die witte, katoenen sponshanddoeken doekjes die je vindt bij Home Depot. Je gebruikt er zoveel als je lief is en op het einde van de kuisdag steek je ze in je wasmachine. Spiegels en ramen 'oppoetsen' doe je Windex (=glassex) en daarbij gebruik je een windex-doekje samen met een wit-katoenen-sponshanddoekje. Zeemvellen vindt niet, wel bij de auto-onderhoud afdeling van Target, maar vinden ze hier te duur, ook voor de auto de handdoekjes. (om eerlijk te zijn, het heeft me ook een jaar gekost eer ik het goed en wel doorhad)
-provencaalse kruiden vindt je (denk ik) bij Albertsons en anders zeker en vast bij World Market.

kristine@BackinBelgium said...

De provençaalse kruiden heb ik ondertussen gevonden bij VONS... OEF! Die witte doekjes had ik al gekocht, maar ik gebruikte ze als schoteldoekjes. Bedankt hoor Ann voor al deze wijze raad... kunnen we hier best gebruiken.