Tuesday, September 05, 2006

Axelle's eerste schooldag

Gisterenavond gierden de zenuwen door het huis... niet alleen onze pruts was doodzenuwachtig, ook mama had het flink te pakken. Papa bleef, zoals steeds, koel en nuchter. Gelukkig maar dat er één kalm bleef!
Het was zelfs zo erg dat Axelle, hoewel doodmoe, niet in slaap kon komen van zenuwachtigheid en wij haar iets hebben moeten geven om te kalmeren (iets homeopatisch!).
Ikzelf heb zelfs een slaappilletje genomen om een slapeloze nacht te voorkomen.
Deze ochtend liep de wekker om 6u30 af en iets na 7 moest Axelle er uit.
Eigenlijk was ze kalmer dan gisteren deze ochtend, maar ik vreesde dat dat wel zou veranderen eens we in de school zouden toekomen.
Op een groot bord hingen de lijsten van alle klassen zodat we konden kijken in welke 4th grade klas ze terecht zou komen. Axelle zit in klas 12, de klas van Mr Bax, een meester dus... maar ook de andere klas heeft een meester (en die lijkt mij strenger, dus oef...).
En, je kan het nooit geloven, maar deze mijnheer verstaat zowaar een klein beetje Nederlands en spreekt het ook een heel klein beetje (ongelooflijke meevaller hé).
Hoewel dit Axelle direct moest geruststellen, deed het het niet en is ze heel erg beginnen wenen toen de bel ging en alle ouders weggingen. Ze kwam de klas uitgerend en klampte zich aan ons vast (zelfs andere mama's kregen de tranen in hun ogen van zoveel kinderverdriet en angst). Op dat moment heb ik dus gevraagd aan Mr Bax of ik misschien wat mocht in de klas aanwezig blijven tot ze gekalmeerd zou zijn. En zoals ik al zei: het is een lieve mijnheer.
Axelle zit op de eerste rij tussen Dyllen en Erica, 2 lieve meisjes die erg goed voor haar zorgen.
Er waren vandaag 27 leerlingen in haar klas, maar ik denk dat er 2 of 3 niet zijn komen opdagen, het merendeel van de leerlingen zijn meisjes (dus wat dat betreft, zit ze goed: keuze te over aan vriendinnen).
27 leerlingen lijkt veel, maar er is wel een constante hulp in de klas, een lieve mevrouw die mee rondloopt en de vragen van de kinderen beantwoordt.

In het begin zat Axelle daar maar wat te zitten met een superdroevig gezicht, hopeloos verloren... het brak bijna mijn hart, en nu ik er terug over nadenk terwijl ik dit schrijf, breekt het eigenlijk echt mijn hart. Ze kon maar 1 oefening maken van alle andere die de kinderen moesten maken en dat was een som maken. De andere oefeningen gingen over Engelse taal en dan nog een over aadrijkskunde en iets over metend rekenen (maar dan in het Engels en ik verstond het eerlijk gezegd zelf niet, dus...).
Daarna moesten ze een tekstje over zichzelf schrijven of over de laatste vakantie die ze hadden gehad. Mr Bax zei Axelle dat ze dat in het Nederlands mocht doen. En daar kwam de hele ommekeer. Ineens voelde ze zich in haar element, pakte haar pen en begon driftig te pennen. Als kers op de taart mochten ze er ook nog een tekening bij maken...
Toen was het 10u30 en begon de speeltijd.
Axelle ging met de kindjes naar buiten spelen en haar koekje opeten en ik was wat met de meester aan het praten, die zich afvroeg of ik nu zou weggaan of nog niet. Net toen ik hem zei dat ik niet als een dief in de nacht wilde vertrekken, kwam Axelle opnieuw opdagen om me te vragen of ik nog wilde blijven. Ik vroeg haar of ik "moest" of of ik kon "weggaan"... en op dat laatste knikte ze me volmondig JA.
Ik heb dus niet geaarzeld en ben vertrokken... maar met een redelijk goed gevoel.
Ze lachte... het was geen tranengezicht... en iedere mama weet dat dit een wereld van verschil voor je is.

Om half 3 ga ik ze straks weer oppikken en zal ik de rest van het verhaal krijgen...
Volgende week ga ik helpen in haar klas omdat ze de map van Californië gaan maken in kneedpapier of zoiets (als ik het goed verstaan heb) en dan kan Mr Bax wel een helpende hand gebruiken. Dat zal Axelle ongetwijfeld leuk vinden dat ik af en toe in de klas een handje kom toesteken.

Nu ga ik snel boodschappen doen... maar dit nieuws van de 1ste schooldag wilde ik mijn familie en vrienden niet onthouden...

Groetjes,

6 comments:

@nn said...

Ja, wat kan ik hierop zeggen. Het worden nog erg moeilijke weken voor jullie twee, het vakantiegevoel is weg, het echte leven begint. Ze zal de eerste weken erg moe, uitgeput en teleurgesteld naar huis komen, zorg voor voldoende rust en geen paniek. Ze mag altijd bellen en het aan Helena of een van de andere meisjes vragen, ze zullen haar graag helpen. (je hebt ons nr. nog he?)
Het zal zijn tijd nodig hebben, maar je zult zien dat het na de kerstvakantie al een hemelsbreed verschil zal zijn.
Succes aan jullie twee met het huiswerk maken en hou de moed erin, in Amerika naar school gaan in een vreemde taal doe je niet zomaar vanzelf, dat moet je leren en leren dat doen we met vallen en opstaan, dat hoort erbij.

kastelke said...

Ik vind Axelle ontzettend moedig! Het is helemaal niet evident om als jong Vlaams juffertje zo'n klas vol Amerikanen in te stappen. En zo'n grote klasgroep kan heel overweldigend zijn. Maar ik denk ook dat Ann gelijk heeft (wie ben ik om haar tegen te spreken, ze heeft ervaring te over!): wacht maar tot met kerstmis, dan komen de verhalen boven van "Weet je nog, die eerste uren op je nieuwe school...?".

Anonymous said...

gisteren met je ma gaan winkelen en eigenlijk de hele tijd altijd maar gedacht aan ons Axelle in die vreemde school die niet veel verstaat. Zoals ge zegt verstaat ge het zelf niet want een taal spreken is niet hetzelfde als wiskunde of zinsontleding hé. We duimen dat alles wel zal meevallen. Wat betreft dat kneedpapier dat zal wel papier maché zijn waar ze in de jeugdbeweging poppen mee maken voor de poppenkast; ze weken kranten in water, knijpen dat uit en dat krijgt ge een soort dikke brij weermee ge kunt boetseren. Als dat opgesteven is kunt ge dat dan kleuren met verf.
kusjes en dikke knuffel aan Axelleke van tante chris

Anonymous said...

Ik kan me een klein beetje indenken hoe jullie je gevoeld moeten hebben. Ons Femke haar eerste schooldagen gaan ook met serieus wat traantjes gepaard. Maar zij verstaat tenminste nog de mensen rondom haar...
Heel veel moed toegewenst ! Wij duimen hier allemaal voor Axelle (en ook voor de mama). Wel fijn dat je effe in de klas meemocht en dat je aan activiteiten in de klas kan meedoen. Toch wel een meevaller voor jullie beiden !
Elke dag een beetje beter, elke dag een beetje meer begrijpen, ze komt er wel !
We missen jullie heel erg (vooral onze oudste hier !)
Groetjes van Koen, Veerle, Lore, Ruben en Femke

ilse said...

Succes voor de volgende dagen. Ik weet wat er in je omgaat. Heb hetzelfde meegemaakt vorig jaar met onze oudste. En binnen een tiental dagen begint de jongste, voor het eerst naar school en dan nog in het italiaans..
Met mijn beperkte ervaring weet ik dat het inderdaad heel snel gaat en dat ze zich ongelooflijk snel aanpassen.
Toch weet ik ook nog hoe lastig het was voor mij en hoe schuldig ik me de eerste weken gevoeld heb dat we ons kind dit aandeden.
Veel succes.

Anonymous said...

Oooooo, de tranen schieten zelfs hier in mijn ogen. Zo'n klein dappen meisje. Aan de andere kant: if it doesn't kill you it'll make you stronger.

Verwen haar thuis maar lekker, vertel haar maar vaak hoe knap en dapper je het vindt van haar dan zal je zien dat ze er vast snel lol in krijgt.