Thursday, September 07, 2006

Ups and downs

Inderdaad... het was te mooi om waar te zijn (en onrealistisch)... vandaag ging ze dus met heel wat minder zin naar school... Vooral dan omdat de meester gisterenochtend de 2 vriendinnetjes die naast haar zaten naar achter in de klas heeft verhuisd en jongens in de plaats naast haar heeft gezet. Deze jongens hadden namelijk meer aandacht nodig en zaten de eerste dag achteraan in de klas. Ik heb trouwens met eigen ogen kunnen zien dat dat niet echt de meest opportune plaats voor hen was, vooral omdat 1 van hen pas sinds de helft van het 3de leerjaar in LA is en van Rusland komt (en hij dus goed moet opletten wat het Engels betreft!).
Ik begreep dus wel de redenering van de leraar, maar natuurlijk ook de redenering van ons pruts die direct dacht dat hij het "expres" had gedaan...
Ik heb haar dus proberen uit te leggen waarom die dingen gebeuren... maar het kwaad was geschied vrees ik.
Verder was er ook nog iets op de speelplaats fout gegaan (een misverstand tussen leraar en dochterlief) en ieder die haar kent, weet dat ze dan ontzettend "raar" kan reageren, wegloopt en voor geen rede vatbaar is.
De leraar was er het hart van in en vroeg me raad (stel je voor). Ik heb hem gezegd dat Axelle erg gefrusteerd is omdat ze nog niet goed Engels kan en dat ze het daar heel moeilijk met heeft en dat hij in zo'n gevallen haar best wat kan laten afkoelen.

Hij doet echter zo zijn best, want ze zijn gisterenochtend naar de bib van de school geweest en hij heeft er met haar aangepaste boekjes uitgezocht. Hij zei me zelfs dat hij de indruk had dat alles goed verliep... tot dus bij het balspel in de namiddag dat hij probeerde uit te leggen (zoals ik zojuist al zei).

Zoals je kan vermoeden, was dan direct "alles" slecht aan de nieuwe school en had ze deze ochtend heel wat minder zin om te vertrekken. Het gezichtje stond somber, maar gelukkig bleven de waterlanders achterwege.

Hopelijk heeft ze zich vandaag dan weer wat beter geamuseerd, dat zal ik binnen een tweetal uurtjes weten.

Zoals Ann in haar commentaar op de eerste schooldag zei, zal het een kwestie van enkele maanden doorbijten zijn. Dat is hard! Hard voor pruts, maar ook hard voor mama en papa (maar dan vooral voor emotionele mama natuurlijk die hier uit het oog van Axelle al heel wat traantjes heeft gelaten uit schuldgevoel, onmacht en noem maar op!).

Onze taak is hier vooral haar te blijven steunen, motiveren en vooral te blijven herhalen dat wij geen wonderen verwachten, dat wij niet verwachten dat zij direct bij de besten van de klas is, dat zij evenveel kan oplossen als de kinderen die hier al jarenlang school lopen...
Wij begrijpen maar al te goed dat dit alles zeer overweldigend moet zijn, moeilijk en niet plezant... maar zoals dan weer iemand anders in een commentaar zei: Er kan alleen maar veel uit geleerd worden.

Ik ga nu niet elke dag opnieuw over school schrijven... alleen als er echt wat ongelooflijks te pennen valt, zal ik dit langs deze weg zeker laten weten. Jullie horen dus nog zeker over de school, maar misschien op wekelijkse basis...

Bedankt trouwens lieve lezers, het doet deugd al die morele ruggesteuntjes!

4 comments:

saskia said...

Het is toch raar hoe verschillende kinderen verschillend op nieuwe situaties reageren. Ik zou mijn ouders moeten vragen maar ik herinner mij niet en mijn ouders hebben er ook nooit iets over gezegd dat ik het zo moeilijk heb gehad op mijn eerste schooldag in een vreemd land toen ik 4 was. Maar ik was dan ookal gewoon van veel vreemde nieuwe mensen te ontmoeten. Ik sprak de taal absoluut niet toen ik begon en op een of andere manier is alles toen vanzelf gegaan.

Axelle zal zich hoogstwaarschijnlijk snel aanpassen. Maar het is natuurlijk nooit makkelijk voor de ouders om je kind ongelukkig te zien.

Anonymous said...

Het is natuurlijk voor geen van beide partijen gemakkelijk. Aanpassen vergt tijd. Het is nu een tijd van vallen en opstaan. Dat zal wel beteren ! Axelle zit nu ook niet meer in de kleuterklas - dat was dan nog een ander verschil geweest.
Alé kop op !

groetjes
Renata

kastelke said...

Het feit dat die leraar zo zijn best doet, stelt mij gerust: dit komt inderdaad allemaal wel in orde. 't Is met vallen en opstaan. Maar 'k ben er zeker van dat ze nadien nooit meer 'schrik' hoeft te hebben om naar een nieuwe school te gaan (middelbaar, hoger), of naar een nieuwe werkgever later. Dan zegt ze gewoon "Ach, toen stapte ik wel een klas in zonder de taal en het land te kennen, en ik heb het toch maar ferm gedaan!".

Anonymous said...

Hi Kristine & Alain,

Het zal echt wel lukken. Blijf doorzetten. axelle zal zich echt wel inburgeren. geef het tijd elke week zal het makkelijker worden. Ik denk veel aan jullie!
Hou je sterk. gr, EMMA en dikke kus aan Axelle van Amber